Stå ej och gråt vid min grav :: Älä itke haudallani – muistovärssy

memoriam_pinkline

.
till-minnet

.

Stå ej och gråt vid min grav.
Jag sover ej, jag gav mig av

Jag är tusen vindar över sjön,
Jag är silverglittret över snön,
Jag är solsken över mogen säd,
Jag är stilla regn i höstens träd.

När du vaknar från nattens vila
är jag tysta fåglar som ila
i cirklande flykt över vatten.
Jag är milda stjärnor om natten

Stå ej och sörj vid min grav.
Jag är ej död, jag gav mig av
.

roosa-pallo
.

Älä itke haudallani.
En minä nuku,
en ole siellä.

Olen tuhat puhaltavaa tuulta,
Olen lumessa kimalteleva timantti,
Olen auringon loiste kypsyneessä viljassa,
Olen pehmeä sade syksyn puissa.

Kun heräät aamun hiljaisuuteen
olen nopeiden lintujen kaartava lento.
Olen yössä loistava lempeä tähti.

Älä itke haudallani.
En minä ole siellä.

.

memoriam_pinkline© elsi lehto 2015
.
